Rostlinní pomocníci při léčení boreliózy

Moje osobní zkušenost s boreliózou v roce 2012

Začíná léto, chodím kolem Berounky a zkoumám, co tu zrovna kolem kvete. Žlutavá střapatá květenství tužebníku jilmového připomíná na první pohled květy černého bezu svou smetanově bílo žlutou barvou. Bez je ale keř a jeho květenství visí dolů, na rozdíl od tužebníku, který je bylinou a jeho květy rostou směrem nahoru ke slunci a postupně rozkvétají celý červenec. A co se to vedle tužebníku červená? Taková nachově zářivá krasavice? Tu neznám, ale doma si najdu v knihách, že je to kyprejka vrbice, také léčivka. Obě tyto byliny mají rády břehy řek a vlhké louky, jako by spolu tančily, fešácký tužebník s kyprou tanečnicí kyprejkou. Tužebník voní po mandlích, a ještě po něčem jiném, co připomíná lékárnu. Nazývají ho v lidovém léčitelství rostlinným aspirinem. Dokáže totiž podobně snižovat horečku a mírnit bolesti i revmatické. Mám radost pokaždé, když objevím novou léčivku, kterou jsem dřív neznala a ani nevím, kdy ji budu potřebovat. Přesadila jsem si tedy sazeničku tužebníku i kyprejky do své bylinkové zahrádky, která je dost podmáčená a také se jim u nás výborně daří. Suším tužebník do čaje při horečce spolu s květem černého bezu, lípy a divizny.

To léto, kdy mi na zahrádce poprvé vyrostl tužebník asi dvoumetrový, jsem si naplánovala cestu do skal, kam jsem jezdila dřív ještě bez dětí kreslit tváře skal. Stýskalo se mi po svobodě a kreslení v přírodě. Domluvila jsem na týden hlídání dětí s babičkou a poté, co jsem je sbalila a odevzdala, začala jsem balit své věci, se mi zatočila hlava únavou. Musela jsem si lehnout a naměřila si vysokou horečku. Teď v létě to bylo divné, bolely mě i klouby a kdyby to bylo v zimě, myslela bych si, že jde o chřipku. Mého manžela napadlo, jestli to není borelióza od klíštěte, byli jsme totiž předtím s dětmi u známých na chatě u Křivoklátu, kde nakažená klíšťata bývají, a i naše kamarádka odtud boreliózu měla. Klíště jsem tam měla a raději jsme jeli k doktorce pro antibiotika a pozdější testy z krve boreliózu potvrdily. Namísto toulání se skalami se skicákem jsem tedy zůstala ležet celý týden v posteli a blouznila v horečkách. Zkušenost matky tří dětí mě naučila, že plánovat se s dětmi nedá nikdy přesně, plány se mohou rychle změnit a není nutní na nich tedy lpět. Někdy mě nemoc přibrzdí a zastaví, když je třeba abych víc odpočívala a starala se i sama o sebe, nejen o druhé. Moje duše se toulala vzpomínkami a někdo mě volal ze zahrady otevřeným oknem, nebyl to však hlas lidský, spíš snový. Volal moji duši silně a toužebně a nebyl to nikdo jiný, než můj dobrý rytíř Tužebník jilmový, volal, ať si z něho připravím čaj, a tak jsem ho poslechla. V posteli jsem se posouvala podle slunečních paprsků a slunila aspoň na sluníčku ze střešního okna.

Jak vzniknul obrázek rytíře Tužebníka v roce 2020

Kromě knih o bylinkách s praktickými recepty a realistickými ilustracemi kreslím také ilustrace bylin podle svých pocitů a prožitků s bytostmi rostlin. Je to i moje forma poděkování jim a zviditelnění jejich krásy a užitečnosti i pro druhé lidi. Portrét tužebníkového rytíře jsem nakreslila až o šest let později, než mi pomohl při borelióze. V roce 2020 postihla celou naši zemi pandemie virové nákazy Coronaviru Covidu. Na jaře se zavřely obchody a školy na 2 měsíce a na podzim znovu asi na 3 měsíce. Celkem byly doma děti ze škol skoro celý rok. Nikdy jsme dosud nezažili takové změny po celém světě a nikdo netušil, jako následky tato krize přinese v ekonomice i v životech lidí, které nouzový stav uzavíral do nucené izolace. U nás na statku na okraji Prahy žijeme podobně jako na venkově od jara do podzimu v každoročním rytmu prací, které jsou potřeba na zahradě udělat, ať se děje cokoliv. Nemáme proto moc času sledovat znepokojující zprávy o vzrůstajícím počtu nakažených. A tento rok byla skutečná nadúroda jablek, a vůbec všeho ovoce i ořechů. Od září jsem sklízela a zpracovávala nejprve rakytník, ostružiny a švestky, pak hrušky, jablka a ořechy až do začátku listopadu. Dokonce jsem posílala dvě bedny malých jablíček pro zvířata do ZOO, která byla zavřená a chyběly jim peníze ze vstupného na krmení pro zvířata. Lidi v krizi ovládá sice strach a nejistota, ale také se naštěstí objevuje solidarita a odvaha pomáhat druhým i těm čtyřnohým.

Než jsem otrhala poslední jablka, pohrabala listí a uklidila poslední venkovní lavice a květináče, začalo mě bolet v krku, v zádech a v nohou a kloubech. Musela jsem zvolnit zrušit svou plánovanou přednášku v knihovně a lehnout si do postele. Neměla jsem sice horečky, ale bolesti kloubů a svalů stejné jako při chřipce nebo borelióze. Každá větší námaha i jógová cvičení, která jsem obvykle byla zvyklá cvičit, mi bolest zhoršovala. Hádejte, na koho jsem si vzpomněla? Můj ochránce věrný rytíř Tužebník jilmový mi opět přišel s mečem a čajem svým na pomoc a povídá: „Tak matko, nezapomínej, že už je ti přes padesát, je čas zvolnit tempo. Letošní úrodu už máš pod střechou, dost bolo lezení po štaflích a balancování na nich s česáčkem v ruce, ve svém věku bys už se mohla zklidnit…Když tě tělo bolí, přestaň bláznit a radši odpočívej. Můžeš si přeci konečně číst, jak jsi si plánovala celé léto.“ Pomyslela jsem si: „Tak jo, když myslíš budu si číst, a až mi bude líp, nakreslím ti tvůj obrázek.“

Rytíř Tužebník jilmový

Tužebník - rostlinný acylpyrin, na horečku, na revma, král léčivek sílu má. Tužebníkový čaj mírní horečku a revmatické bolesti kloubů i při chřipce a borelióze. Horečka nám přináší dar příležitosti k zastavení a uzdravení. Nemoc není naším nepřítelem, ale učitelem, kterému je třeba naslouchat. Rytíř tužebník je věrný ochránce KLIDU nemocných, který potřebují k uzdravení.

Setkání se Štětkou soukenickou

Při mém onemocnění boreliózou jsem byla hodně zesláblá a musela jsem ležet, ale aspoň jsem měla čas na čtení. Tak jsem zjistila, že existuje celá kniha od Wolfa Dietra Storla o rostlině pro léčení boreliózy a tou je Štětka soukenická a její varianta štětka lesní, rostlina podobná bodláku, kterou jsem později do zahrádky zasadila, abych ho mohla nafotit a nakreslit do své druhé knihy o bylinkách. Znala jsem tuto rostlinu spíš jako dekoraci do suchých květinových vazeb ze hřbitova a nikdy mě nenapadlo, že je léčivá. Někdy musí člověk nejprve sám onemocnět, aby prožitou zkušenost mohl dál sdílet. Již dříve se mě ptala jedna známá, jakou bylinu bych jí poradila na následky neléčené boreliózy, ale odpověď jsem tenkrát ještě neznala.

Připravila jsem si z kořene štětky tinkturu a užívala ji po antibiotikách. Pan Storl doporučuje užívat tinkturu současně s ANTB, zlepšuje celkově imunitu a podporuje obnovu střevní mikroflóry, kterou antibiotika narušují. Zajímavostí štětky je také „Venušino umyvadlo“ což je malá nádržka na dešťovou vodu v místech, kde vyrůstají silné listy z hlavního stonku. Latinský název čeledi Dipsacus vychází z řečtiny – dipsan znamená žíznivý, protože z Venušina umyvadla pijí ptáci. Tato voda je energeticky nabitá léčivým působením a používala se na pleť či kruhy pod očima. U dětí může fungovat na léčbu boreliózy podobně jako homeopatikum, alkoholová tinktura by pro ně mohla být moc silná. Zde může pomáhat i prášek ze sušeného kořene. Podle jiné teorie má dvojité Venušino umyvadlo podobenství s ledvinami, které štětka také léčí současně s játry. Léčba štětkou skutečně pomáhá léčit a doléčovat často dlouhodobé potíže a následky boreliózy, na které antibiotika nestačí. Ta mají smysl užívat jen na počátku onemocnění, kdy ho ale často včas nerozpoznáme a pak už antibiotika nejen nepomáhají, ale spíš škodí. Štětka má velmi ostnitou hlavici, na které postupně rozkvétají drobné růžovo fialové kvítky jakoby v prstenci se posunují zezdola nahoru a lákají čmeláky a hmyz. Je to podobenství proměnlivé červené skvrny od klíšťat nemoc přenášejících. Skvrna na kůži u boreliózy je vždy kruhová, červená s bílým středem. V mojí osobní zkušenosti jsem ale po nakaženém klíštěti žádnou skvrnu nezaznamenala. Moje příznaky byly kromě horečky hlavně bolesti kloubů a velká únava.

Odkaz na ukázky s knihy Bylinky pro děti a maminky 2 https://www.grada.cz/bylinky-pro-deti-a-maminky-2-10314/

Moje obrázky je možno zakoupit na Fleru: www.fler.cz/shop/madoby

Odkaz na knihu W.D.Storla: https://www.databazeknih.cz/knihy/prirodni-lecba-boreliozy-165049

 

Štětkoun lesní

Chytneš-li od hmyzáků boreliózu, vzpomeň si na štětku lesní, poskytne ti úlevu, o jaké se ti ani nesní…Svými pichláky vybodá nemoci z těla ven, kořeny její léčivé na podzim si nasbírej. Kdybys snad měl jsi od slabých ledvin kruhy pod očima, omyj je voděnkou z umyvadla Venušina.

Tento můj nový obrázek vzniknul z tvořivé spolupráce s léčitelem Břetislavem Báťkem, který mě inspiruje k radostnému tvoření i ke zlepšování života. Uvědomila jsem si, že následky neléčené boreliózy trpí mnoho lidí, kteří vůbec netuší, že tuto nemoc prodělali a až následné komplikace je vedou k doktorů a posléze k léčitelům, když už jim nic z oficiální medicíny nepomáhá. Takovým léčitelem je i Břetislav, který si tinkturu štětky soukenické sám vyrábí s velikou úctou k rostlině i Zemi a s její pomocí již téměř 20 let velmi úspěšně léčí i ty zdánlivě nevyléčitelné případy. Seznámili jsme se v létě 2022 a na podzim jsme už spolu dobývali kořeny naší milé štětky na nově objeveném místě v přírodě. Štětky totiž nejraději rostou na místech utajených a divokých, bez rušivých zásahů člověka, a takových stále ubývá. Také sběru a zpracování kořenů je třeba věnovat náležitou láskyplnou pozornost, poprosit ducha byliny o spolupráci a poděkovat. Stejně jako to znali indiáni, že léčivé rostliny je třeba o pomoc požádat s pokorou a projevovat jim svou vděčnost, zvýší to jejich léčebné působení. 

Moje cesta léčení druhých vede prostřednictvím mých obrázků a příběhů. 

S radostí tedy sdílím svůj příběh i obrázky a více o léčení boreliózy i kontakt na objednání tinktury najdete zde na webu Břetislava Báťka: www.sebeleceni.cz/leceni-boreliozy/#detail

 

 

 

 

 

Novinky

Bylinkové vycházky s Magdalénou Dobromilou 2024

Bylinkové vycházky na jaře vedu pro různé skupiny podle aktuální poptávky.  Máte-li zájem o vycházku ve vašem místě, je třeba domlouvat termín nejméně 2 měsíce předem, jarní termíny jsou rychle pryč. Vycházku vedu pro rodiny s dětmi, pedagogy a rodiče, a také pro sdružení SONS nedivomých a...

Recenze knih BYLINKY pro děti a maminky 1.+2.

BYLINKY PRO DĚTI A MAMINKY 1.+ 2.  knihy pro celou rodinu, pro všechny generace Když se mi před šestnácti lety narodil 1. syn, nebyla jsem na mateřství a rodičovství úplně připravená. Zaskočil mne nejenom porod, kojení, péče, ale i starosti s různými dětskými nemocemi. Nejdřív jsem si...

Doňa Meduňa Sama doma v České televizi

Na oslavu jara 2.5. 2023 jsme byli spolu se skřítkem Jitrocílkem, mými knihami a obrázky hádejte kde? V České televizi v pořadu Sama doma. Záznam najdete zde www.ceskatelevize.cz/porady/1148499747-sama-doma/223562220600068/cast/977359/

CESTA SRDCE Inspirativní letní týden pro ženy 2024

LETNÍ TÝDEN V ROCE 2024 Bude již pátým ročníkem, pokaždé na jiném místě s jinou skupinou, ale vždy sposuta legrace i vzájemného sdílení a obohacení novými zážitky, přátelstvími a dovednostmi. Podívejte se na fotky z minulých ročníků a uvidíte sami.  Letošní ubytování bude v krásné...

Květová voda s léčivým obrázkem jako osvěžovač duše

Květová voda s léčivým obrázkem jako osvěžovač duše – dárkové balení Květová voda získaná parní destilací - hydrolát je čistě přírodní a jemně působící medicínou, která léčí tělo a osvěžuje duši. Květová voda v sobě nese poselství duše rostliny. Její používání je snadné bezpečné pro...

Kartičky Mini mimi MDS

Mini mimi MDS - nové kapesní kartičky s půvabnými obrázky bylinek i miminek Magdalény Dobromily Staňkové, výtvarnice a autorky dvou knih Bylinky pro děti a maminky 1.+2. z Grady. Článek o bylinkách vhodných v těhotenství najdete...

Očima stromů - výstava obrazů a nový kalendář MDS

S přáteli stromy prožívám nádherné souznění a láskyplné chvíle. Sdílím proto velikou radost, že se smím podělit s dalšími o mé obrázky stromů v podobě nového kalendáře. Srdečně zveme na chystanou výstavu obrazů a autorských novoročních přání PF od 6.1. 2023 do konce ledna 2023. Fota z...

Exkurze do bylinkové zahrádky pro SONS

Moje bylinková zahrádka přivítala už třetím rokem návštěvu sdružení SONS nevidomých a slabozrakých. Poznávali jsme bylinky všemi smysly, po hmatu, po čichu i ochutnáváním. V červnu zajrádka nejvíc kvete a voní i chutná jahodami, rybízem a malinami. Až ze Slaného přijela milá dvojice Jaroslav a...

Nový on-line kurz DOBRÁ IMUNITA

V mém novém on-line kurzu se naučíte, co můžeme sami udělat pro svou obranyschopnost - dobrou imunitu. Naučíte se jíst zdravě podle ročních období, poznáte význam orgánových hodin - video ukázka zde www.youtube.com/watch?v=DbXod0VlFe8 naučíte se klíčit semínka, poznávat plané rostlinky a druhy...